Purjeet on laskettu, vene mataa tyvenessä.

Mutta missä ovat kaksi veneessä kököttävää, vuoropuhelua käyvää miestä? Olivatko he kirjailijan mielikuvituksen tuotetta, jotka kirjailija laittoi vuoroin purjehtimaan, vuoroin soutamaan, huopaamaan ja vuoroin käymään kilpakerrontaa?

Tämä kirja on saanut paljon huomiota osakseen. Juha Hurmeen Nyljetyt ajatukset on ollut Runeberg-palkintoehdokkaana vuonna 2015, ehdolla Suuren journalistipalkinnon yhteydessä maaliskuussa 2015 ensi kertaa jaetun Vuoden kirja -palkinnon saajaksi, sekä ehdolla Jarkko Laine -palkinnon saajaksi 2015, jonka sitten myös sai.

Juha Hurme Nyljetyt ajatukset. Kahden miehen fiktiivinen matka on markkeerattu askelmerkein. Onko matka oikeasti tapahtunut, vai onko kirjailija dokumentoinut tajunnanvirtaa?

Juha Hurme Nyljetyt ajatukset.
Kahden miehen fiktiivinen matka on markkeerattu askelmerkein. Onko matka oikeasti tapahtunut, vai onko kirjailija dokumentoinut tajunnanvirtaa?

Graafinen suunnittelijan kirjaintyyppivalinnat Brandon Grotesque (kansi) ja Adobe Jensen Pro (leipis)

Nicolas Jensen (1420-1480) leikkasi kirjapainossaan Venetsiassa ensimmäiset Humanistiantiikvat renessanssin aikaan 1400-luvulla. Vanhahtava Adobe Jenson Pro Roman pohjautuu Nicolas Jensonin ja Ludovico degli Arrighin alkuperäisiin kirjaimiin, joiden välinehistoria ja kalligrafiset piirteet, kuten kalteva humanistinen akseli ja e-kirjaimen vino poikkiviiva, ovat selkeästi läsnä. Leikkauksen vanhahtavuus ei kuitenkaan ole haitaksi luettavuudelle, päin vastoin; leipätekstinä se helpottaa poukkoilevan tarinan luentaa.

Brandon Grotesque on oiva valinta kanteen, joka rakentuu sanakuvaan ja sen taustaksi valittuun vesi-vene-aiheiseen tussilaveeraukseen (tai akvarelliin). Kansi on herkullinen; trendivärit vanha roosa, myyrän harmaa ja soopelin ruskea, sekä tietenkin kulta -niistä on tehty palkintokirjan kansi.

Juha Hurme Nyljetyt ajatukset. Kirjan taitto muistuttaateatteriesityksen vuorosanoja

Juha Hurme Nyljetyt ajatukset. Kirjan taitto muistuttaateatteriesityksen vuorosanoja

JUHA HURME NYLJETYT AJATUKSET-kirjaimet on ripoteltu kansilehdelle sekaisin, eri kokoisina, kuin perspektiivissä ajalehtivina tiedon fragmentteina -aivan kuten kirjan sisältö- knoppitietoa niille, joiden mielestä se ravisuttaa maita ja taivaita. Pienet kultaiset kolmiot koristavat kirjan selkää kiillellellen kuin veden väreily ilta-auringossa, vai onko se sittenkin sutjakkaan kalan selkä, sen soljuessa vikkelästi pakoon pyydystäjäänsä? Ehkä kuitenkin kultaiset kolmiot markeeraavat kirjailijan ajatuksia, noita karkailevia kullattuja hippusia, jotka karkailevat ulapalle, mielen horisonttiin, bittiavaruuteen.

Saksalaisen Hannes von Döhrenin vuonna 2009-2010 suunnittelema modernismista vaikutteita ammentanut groteski kirjaintyyppi, Brandon Grotesque, on nostalginen ja mittasuhteiltaan tasapainoinen, monien leikkaustensa ansiosta sopiva niin otsikoihin kuin leipätekstiin. Brandon G:ssä on myös suomalaista silmää miellyttävä ominaisuus; kirjaintyypille eleganssia antava matala x-korkeus.

Painopaperiksi on valittu vallan mainio, hiokkeinen Enson Creamy. Sen neliöpaino on vain 70 grammaa neliöllä, ja se tuntuu kuitenkin käteen varsin tukoisalta ja hyvältä – ja mikä tärkeintä; kääntöpuolen teksti ei kuulla läpi. Paperilla on myös muutama muukin aistein koettava etu puolellaan; paperin keveydestä johtuen kirja on – paksuudestaan huolimatta – kohtalaisen kevyt kädessäpidettävä vaikka sitä lukisikin sohvalla selällään. Luonnonvalkoisena paperi on myös silmälle miellyttävä.

Onnea tekijöille kauniista kirjasta.

Graafinen suunnittelija Jenni Saari
Kannen kuva Pekka Laitinen
Paperi Enso Creamy 70 g/m2 1.8
Kirjainlaji Brandon Grotesque, Adobe Jenson Pro
Sitomo Bookwell Oy
Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
Kirjapaino  Bookwell Oy