Kukkakaali on mainio herkku

Itseasiassa se on epämoudostunut versio siitä, mikä sen pitäisi oikeast olla: kasvi, jonka kukinnot kiertäisi symmetrisesti muodostaen fibonaccin lukujen mukasiesrti fraktaalikierteitä….no mutta minulle se maistuu heinosti sellaisena kuin se on tähän maailmaan putkahtanut, valkoisena pulleana ja terveellisenä.
Kukkakaalissa on meinaan C- vitamiinia  61g / 100. Proteiinilähteenä kukkakaalia 100 grammaa kattaa 31% päivän tarpeesta, vertaa esim appelsiinin lukemat ovat 51 ja 5.

Muistan lapsuudenajat, jolloin kukkakaali oli satokautena lähes jokapäiväinen lisäke ruokapöydässä, ja se tarjottiin aina valkokastikkeen tai voisulan kanssa. olen ottanut tämän valkoisen kukkapuskan tähtäimeeni, ja tehnyt kukkakaalipäätöksen; ostan sitä kerran viikossa, niin kauan kun sitä kaupoissa on saatavilla ja kokeilen erilaisia valmistustapoja, joista puheenollen yksi resepti tässä, johon trmäsin wellberries.com palstalla ja mukailin siitä hieman.

Kukkakaalirieska

• I keskikokoinen tai isohko kaalinpää
• 2 kananmunaa
• 1 dl tattarijauhoa
• 1/2 dl maitorahkaa
• 2 rkl oliiviöljyä
• ripaus psylliumia
• vähän suolaa

Pilko kukkakaali kukintoihin ja laita veteen tai höyrytysritilään ja kiehauta kypsiksi. Nosta lävikköön jäähtymään ja valumaan.
Laita uuni lämpiämään  225 asteeseen.

Kun kypsä kaalimassa on jäähtynyt hieman, kumoa se puhtaalle leivinliinalle, ota liinan kulmat käsiisi ja kierrä nyyttiä siten, että vesi puristuu pois. mitä kuivemmaksi saat massan, sitä parempai.

Kumoa köntti pyyhkeestä kulhoon, lisää muut ainekset ja sekoita hyvin.

nostele lusikalla kasoja laivinpaperilla vuoratulle uunipellille ja tasoittele noin 1/2 cm paksuiksiksi leipäsiksi.
Paista uunin keskitasolla n 20 minuuttia, tai kunnes ovat kullankeltaisia. varo paistamasta koppuroiksi.