Prisca Leclerc  TARTE TATIN – Suuri ranskalainen keittokirja osa 1

Suomen Kaunis kirja 2016 palkinnon saaneista on Prisca Leclercin klassisesta ranskalaisesta keittiöstä ammentava Tarte tatin – Suuri ranskalainen keittokirja.

Ranskassa varttuneen Prisca Leclercin isälleen omistaman keittokirjan reseptit kumpuavat kirjailijan makumuistoista jalostuen paitsi keittokirjaksi, niin kuvien kautta lukijaa kutsuen osallistumaan tarinaan paikasta, sukupolvien kuluttamasta myllytalosta, ranskalaisen kylän raitista ja paikallisesta ravintolasta, isoäidin keittöstä tai huvilasta meren rannalla, kietoutuen lopulta ruokaohjeiden kautta eheäksi paikan kokemukselliseksi kuvajaiseksi jota on mielenkiintoista lukea ihan sen houkuttelevin sanallisten ja kuvallisten ruoka- ja maisemakuvien vuoksi.

Kirja-arvostelu-makuasioita.fi - jaana ahjokangas

Ranskassa varttuneen Prisca Leclercin isälleen omistaman ranskalaisen keittokirjan reseptit kumpuavat kirjailijan makumuistoista

Tärkeintä keittokirjassa on kuitenkin reseptit, ja nämä reseptit ovat musiikkia minun korville – tuoreista paikallisista raaka-aineista, yksinkertaisilla mausteilla ja yksinkertaisin valmistusmenetelmin… – aivan kuin suomalainen ruoka suomalaisessa keittiössä. Kyllä, tähän haluan tutustua syvemmin, mutta en nyt, sillä paitsi että teos on keittokirja, se on myös voittanut ulkoasullaan Vuoden kaunis kirja 2016-palkinnon, joten tällä kertaa pureudun kirjaan kirjataiteen teoksena.

Tästä tekstistä tullee pitkähkö, joten pyydän lukijalta kärsivällisyyttä, ja ole hyvä, anna myös palautetta, ovatko pitkät jutut mieluisampia kuin 300 sanaan rajatut.

Kirjaesittely - makuasioita.fi - jaana ahjokangas photography

Tärkeintä keittokirjassa on kuitenkin reseptit, ja nämä reseptit ovat musiikkia minun korville; tuoreista paikallisista raaka-aineista, yksinkertaisilla mausteilla ja yksinkertaisin valmistusmenetelmin… – aivan kuin suomalainen ruoka suomalaisessa keittiössä.

Kantta koristaa kuva kirjailijan nimikkopiiraasta

Kustantajana teoksella on monen kauniin ja palkitun tietokirjan takana oleva Cozy Publishing kustantamo. Kirja on kaunis katsella niin sisältä kuin päältä – vedenvihreään kansikluuttiin painettu kultainen Tarte tatin – Suuri ranskalainen keittokirja-nimike on lyöty kanteen kultaisin folioinnein. Kantta koristaa myös kuva nimikkopiiraasta, maailman kuulusta tarte tatinista, jonka syntyjä syviä Prisca Leclerc teoksessaan avaa omalla blogisivuilla, jossa kirjailija myös esittelee Gaetan-sedän Gersin talosta, ranskalaisesta maalaiskartanosta ottamiaan kuvia, joiden autenttisuuden vuoksi niitä olisin todellakin halunnut nähdä myös kirjan sivuilla.

Kirjailija avaa oven aitoon ranskalaiseen keittiöön sen ruokakomeron kautta. Raikkaan aamun valossa väreilevän kuvan kannustamana tutustun ranskalaisen keittiön perusarsenaaliin: oliiviöljyä, etikoita, suolaa, pippureita, tuoreita yrttejä…. ja sitten luettelo jatkuukin melkoisella kavalkadilla ranskalaiselle keittiölle ominaisilla raaka-aineilla. Mitähän ranskassa ollaan mieltä eläinrasvojen käytöstä.

Kirjan 266 sivua jakaantuu 10 lukuun, joiden perusteella löytyy niin piiraat ja tatinit, kuin jälkiruoat ja leipomukset, unohtamatta niitä pitkän kaavan mukaan valmistuvia periranskalaisia patoja ja keittoja. Kirjan lopusta löytyy myös vuodenajan mukaan laaditut  Priscan menut. Mitäkö jäin kaipaamaan – no, aakkosellinen reseptihakemisto olis ollut mukava, siihen kun moni on tottunut ruokaohjeita hakiessaan.

Kirjan ohjeiden kerronnalliset johdannot kuljettavat lukijaa pehmeästi ranskalaiseen ruokakulttuuriin ja petollisen houkuttelevan yksinkertaiset ruokaohjeet johtavat hienoihin monisävyisiin makuelämyksiin. Suosittelisinkin kirjaa kaikille yksinkertaisesta lähiruoasta kiinnostuneille, sillä tämä kirja – jos mikä – näyttää, että paras on usein myös lähellä.

 Marginaaleissa on merkitystä, koska peukalon jälki.  Niitä vain tuppaa tulemaan, kun kirja on ruoanlaitossa käytössä– Kirja-esittely–Makuasioita.fi Jaana Ahjokangas Photography

peukalon jälkiä, niitä on tapana tulla, kun kirja on ruoanlaitossa käytössä.
Prisca-Leclerc_Tarte-tatin_suuri ranskalainen keittokirja

Mikä onkaan kunnianhimoisempaa kuin oman keittokirjan suunnittelu ja toteutus. Tämän teoksen graafisille ratkaisuille lähtökohtana on ollut Priscan ja kirjassa vahvalla läsnäolollaan esillä olevan isän ravintolan klassiset ranskalaiset reseptit. Kun puhutaan ravintolasta, jota leimaa yksinkertainen arkinen kotiruoka, hitaasti kypsyvät padat ja keitot, simppelit serviisit ja paikkana Ranska, puhutaan bistrosta.

Myös tämä keittokirja on ammentanut graafisessa suunnittelussaan ranskalaisesta bistro-maailmasta, joka näkyy muun muassa kirjainleikkauksen valinnassa, taitossa ja kuvastossa. Kirja on ulkoasultaan esteettisesti houkutteleva; kaunis vintage-henkinen aavistus veden vihreää kansissa ja kappaleiden välipapereissa on hieno valinta. Kirjan formaatti on onnistunut: ulkomitat  195 x 265 mm, paksuus kansineen n 25 mm ja 266 sivua mahdollistaa konventionaaliset alkulehdet, isot kuvat, tekstiä ja ruokaohjeita.

Jos miinusta täytyisi hakemalla hakea, näkisin sen olevan kirjan suora selkä. Näin hienossa laitoksessa olisi voinut olla kaareva selkä ja nimike vaakasuorassa, jotta tekijän nimi olisi myös mahtunut esille.

Kun kirja on käyttötarkoituksensa mukaisessa tehtävässä,  – keittokirjana – tärkeää on, että sivut pysyvät auki. Tässä kirjassa on kaunis lankasidonta, joka mahdollistaa paitsi kirjan avaamisen sepposen selälleen, niin myös se tekemisen aina vaan uudelleen. Vedenvihreä satiininauha on tietenkin hyvänä apuna tärkeän sivun merkkaamista varten.

Kirjan paperiksi on valittu ihana ihana ruotsalainen FSC-sertifioitu Munken Pure, päällystämätön hiokkeeton kermanvärinen ja sileäpintainen premium-paperi, joka tuntuu hyppysiin niin luonnollisen pehmeänä että. Rakastan tätä autenttista, pehmeän kermaista mattaisen silkkistä paperia, joka toistaa mustan mustana ja kuvat koko väriloistossaan. Munken Pure-paperi ei kellastu – ei haurastu vanhetessaan, sillä se on puuvapataa ja arkistointikelpoista paperia.

Tarte tatin – suuri ranskalainen keittokirja-nimike on lyöty kultaisin folioinnein veden vihreälle kansikluutille. Kantta koristaa myös kuva maailman kuuluusta ranskalaisesta piiraasta kirjailijan nimikkoversiona. Kuvan symboliikka toistaa yhtä maailmankaikkeuden huomiota herättävintä muotoa, ympyrää – ja minkäs muun muotoinen se klassikkopiiras voisikaan olla, kuin pyöreä?– Makuasioita Food blog since 2011

Prisca-Leclerc_Tarte-tatin_suuri ranskalainen keittokirja
Tarte tatin – suuri ranskalainen keittokirja-nimike on lyöty kultaisin folioinnein veden vihreälle kansikluutille. Kantta koristaa myös kuva maailman kuuluusta ranskalaisesta piiraasta kirjailijan nimikkoversiona. Kuvan symboliikka toistaa yhtä maailmankaikkeuden huomiota herättävintä muotoa, ympyrää – ja minkäs muun muotoinen se klassikkopiiras voisikaan olla, kuin pyöreä?

KEITTOKIRJAN KANSISSA UNIVERSAALIN MUODON TAIKAA

Tarte tatin – suuri ranskalainen keittokirja-nimike on lyöty kultaisin folioinnein veden vihreälle kansikluutille. Kantta koristaa myös kuva maailman kuuluusta ranskalaisesta piiraasta kirjailijan nimikkoversiona. Kuvan symboliikka toistaa yhtä maailmankaikkeuden huomiota herättävintä muotoa, ympyrää – ja minkäs muun muotoinen se klassikkopiiras voisikaan olla, kuin pyöreä?

Book review Makuasioita.fi Jaana Ahjokangas Photography

Maalais-ranskalainen tapettikuosi täydentää kirjan aihepiiriä, tuoden kerroksellisuutta ja visuaalisia viestejä menneisydestä. Makuasioita on Jaana Ahjokankaan ylläpitämä ruokablogi vuodesta 2011 Food blog since 2011

Sisäkannet ansaitsevat myös muutaman kommentin. Kaunis maalais-ranskalainen tapettikuosi sopii hienosti niin väreiltään kuin kuvitukseltaankin kirjan aihepiiriin ja muuhun kuvastoon, vaikka onkin ajallisesti sieltä antiikin puolelta, kun muut kuvat viestivät 1900-lukulaisuutta ja vuosisadan alun tunnelmia, mutta sitähän se on se aitous; kerroksellisuutta ja visuaalisia viestejä menneisydestä – siitä me ammennamme.

Kirjan aloitus, esilehdet, poikkeaa hieman totutusta; aloitusta on tiivistetty, ilmeisesti siksi, jotta kuvasivuille jää enemmän tilaa. Tässä jäin kaipaamaan totuttua tyhjää sivua välissä, joka ikään kuin valmistaa lukijaansa kohti tulevaa. 

Numerointi alkaa normaalisti sisällysluettelosivulta, tässä sivulta 9.  Sisällysluettelossa viipyilee jonkinlainen keskeneräisyyden tai kiireen leima, aivan kuin sitä ei olisi pohdittu loppuun asti, vaan  juoksutettu suoraan tekstinkäsittelystä muun kirjan osien valmistuttua. Typografia ei siinä mielestäni ole paras mahdollinen valinta sisällysluetteloon, jossa luettavuus on a ja o, sillä hyvin vahva antikva, jossa paksunnokset ja hiusviivat poikkeavat vahvuudeltaan huomattavasti toisistaan yhdistettynä kapeaan korkeaan bold-leikkaukseen syö luettavuutta.

Kirjaan valittu kirjasin on Domaine, joka jo nimensä kautta kertoo tarkoituksensa; domain-fontti, eli suunniteltu yritysfontiksi. Katsotaanpa kenelle ja mihin.

Domainen piirtänyt Kris Sowersby kertoo saaneensa 2007 Parallaxilta toimeksiannon piirtää logotyyppi ja kirjasintyyppi yhdelle Australian suurimmalle viiniyritykselle Hardysille. Monien mutkien jälkeen oikea linja löytyikin vanhoista mainoksista, ja suunnittelija sai koottua kauniin ja käyttökelpoisen kirjasinperheen mahtavat 46 fonttia.

Keittokirjan funktio poikkeaa hieman tavanomaisten tietokirjojen vastaavasta. Keittokirjaa mielummin selaillaan ja etsitään jotakin tiettyä, siksipä otsikointi ja ruokaohjeiden sijoittelu sivulle onkin oleellisen tärkeää. Tarte tatin-kirjan taitossa on käytetty kauniisti Domainen italic-leikkausta ingresseissä ja tarvikeluettelon otsikoinneissa.

Leipätekstissä on otettu huomioon käyttötarkoitus; kappalejaot ovat tarpeeksi väljiä ja tekstille on muutenkin uhrattu paljon tuiki tärkeää tilaa (kiitos siitä, sanoo harhaileva silmä). Sisämarginaali olisi kestänyt hieman kapeampana, jolloin ulkomarginaaliin olisi jäänyt reilummin tilaa peukalon jäljille, sillä niitä on tapana tulla, mikäli kirja on esillä ja ruoanlaitossa käytössä.

Kirjailijan itsensä ottamia valokuvia on myös kirjan sivuilla nähtävissä, ja hänet olisin mieluusti nähnyt myös kauneimmat kirjat- raadin kirjaesittelyssä mainittavan, varsinkin kun Prisca Leclerc on mainittu yhtenä kuvaajana teoksen alkulehdillä.

Kirja johdattelee hyvän ruoan perimmäisen kysymyksen äärelle; rakkautta ruokaan ja rakkautta heitä kohtaan, joille ruokaa valmistamme – Book review Makuasioita.fi Jaana Ahjokangas Photography

Kirja johdattelee hyvän ruoan perimmäisen kysymyksen äärelle; rakkautta ruokaan ja rakkautta heitä kohtaan, joille ruokaa valmistamme.

Tarte tatin innostaa juhlistamaan arkea hyvällä ruoalla, jota valmistetaan koko perheen ja koko suvun voimin. Voin hyvillä mielin yhtyä Prisca Leclercin ajatukseen aistielämyksien kokemuksellisuudesta ja hyvän ruoan perimmäisestä kysymyksestä; rakkaudesta ruokaan ja rakkaudesta heitä kohtaan, joille ruoka valmistamme.

Kauneimmat kirjat 2016-raati:

PRISCA LECLERC
Tarte tatin – Suuri ranskalainen keittokirja

Kustantaja Cozy Publishing
Kirjapaino, reproduktio ja sitomo Livonia Print
Graafinen suunnittelija Enni Koistinen
Valokuvaaja Viola Virtamo, Ulla-Maija Lähteenmäki [sekä Prisca Leclerc]
Paperi Munken Pure
Kirjainlaji Domaine

Ranskalainen ruoka on nautinto, mutta niin voi olla ruokakirjakin. Lajin yleistaso on noussut niin korkeaksi, että kauneimpien valikoimaan pääsee vain erityisen hyvällä suorituksella. Tarte tatinin esilehdet vievät klassiselle historialliselle ruokamatkalle vailla konstailua. Valokuvista typografiaan kaikki toimii herkullisen harkitusti.